onsdag 29. juli 2009

Spørsmål og Svar


Har fått en del spørsmål om hvordan året mitt var, så da legger jeg ut noen svar på det:)

- Hva slags kredittkort brukte du?
-- Jeg brukte bare Norsk bankkort. Det var noen stedet kortet ikke fungerte, men det var ikke noe stress:) Hadde jeg vært litt tidligere ute, så hadde fikset meg et Amerikansk kort i stedet da, for da er det lettere å kjøpe ting på interentt etc.

- Kjøpte du mobil i USA?
-- Yes, jeg kjøpte meg en ny tlf i USA. Pass på å ikke kjøpe en tlf med abonnement, for da må du nok ha den i over 1.år, og et utvekslingsår varer som regel i 10måneder og ikke i 12. Mobilen kan ikke brukes i Norge igjen, så ikke gidd å kjøpe en kjempedyr tlf i USA.

- Tok du med deg mye klær over til USA, eller kjøpte du det meste der?
-- Jeg pakket 2 kofferter, som man kan....... MEN jeg reiste hjem fra USA med hele 5(!) kofferter + masse carry-on! Så rådet mitt er å ikke ta med deg så mye klær i det heeele tatt. Stilen der borte er også annerledes enn her i Norge. Det var masse Norske klær jeg aldri brukte i USA.

- Hva spiste du til frokost?
-- Hehe, det er ikke tull når jeg sier at jeg fikk sukkersjokk da jeg kom over til USA. Den førte frokosten jeg spiste var frokostblanding med pikekyss i! Ja, det sier litt. Det tok noen uke før jeg vendte meg til maten helt. Som regel så spiste jeg cereals til frokost, men jeg spiste også toast med ost/skinke eller med jam/peanute butter.

- Spilte du noe form for sport?
-- Yup, jeg spilte basketball på vinteren og fotball på våren.. MEEEEN så brakk jeg jo armen min under basketballsesongen, så da fikk jeg ikke spilt mer. Da jeg endelig fikk av meg gipsen og kunne spille fotball, så klarte jeg å brekke fingrene mine på samme arm, så da fikk jeg ikke spilt så mye fotball heller. Hehe, men MELD dere på et eller annet. På den måten får man venner veldig fort!:)

- Reiste du mye?
-- Mohah, gjett om jeg gjorde! Jeg hadde en veeeldig flink områdsrepresentant som arrangerte mange turer for oss. Jeg dro til blant annet Chicago, New York, Florida x2, Upper Michigan x2 (snowboarding.. der jeg brakk armen btw), HAWAII ! ++ Familien min tok meg også med på ALT, så jeg har vært veeeldig heldig :)

- Var det lett å få seg venner?
-- Jeg var veldig heldig, for jeg hadde to nabogutter som visste at jeg skulle komme, og som kom og hilste på meg allerede den første dagen:) Etter det, så var det de to jeg hang med hele tiden.. Men det var lett å få seg venner, alle er veldig interessert i deg som kommer fra et annet land, så folk fra skolen kom hele tiden bort for å stille spørsmål etc, men for all del; hver åpne og utgående!

- Var det vanskelig å ha alle klassene på Engelsk?
-- Jeg skal innrømme at jeg gruet meg veldig til skolen. Det var også litt hardt i starten fordi jeg syntes alle snakket så utrolig fort og det var nye ord jeg aldri hadde hørt om før ++. Hvis noen spurte meg om noe så sa jeg også automatisk bare ja, nei eller så bare lo jeg med uten å viiirkelig vite hva jeg lo av. Haha, men språket kom FORT! klassene ble bare lettere og letter. Noe som kom som et lite sjokk for meg var at det var så utrolig mye lekser som måtte være ferdig til dagen etter. Det gjorde de i alle klassene. Gjorde man ikke leksene, få falt karakterene dine veeeldig fort, men jeg vendte meg fort til det også.. jeg fikk gode karakterer, og jeg bare DIGGEt det Amerikanske skolesystemet etter en stund!

-Hvilke fag valgte du?
-- Det er viktig å velge riktige fag i forhold til fagene du skal ha videre i Norge. Jeg går på Realfagslinjen i Norge, og måtte altså velge fag etter det.

1.Semester:
- Study Hall
- Physics1
- Pre. Calc /Adv. Math (R1)
- Chemistry1
- Psychology
- English
- US History

2.Semester
- Human Anatomy
- Physics
- Pre. Calc /Adv. Math (R1)
- Chemistry1
- Study Hall
- English
- US History

- Var det vanskelig å reise fra USA og venne dine?
-- Kødder du eller? Jeg gråt fra Wisconsin til Chicago til Frankfurt til Norge... og så gråt jeg enda mer da jeg så vennene mine fra Norge igjen :) Men det hjelper å tenke på at jeg får MASSE besøk fra mine Amerikanske venner neste sommer! :-D yay! Da er det bare å komme å hilse på vet du.

- Hvilken utvekslingsorganisasjon reiste du med?
-- Jeg reiste med EF. Jeg sjekket ut flere org. før jeg reiste, men EF er den org med lengst erfaring og er den største av alle org.:) Jeg ble tatt veeeldig godt hånd om. Ta f.eks da flyet mitt var forsinket fra Europa og førte dermed til at jeg mistet mitt neste fly fra Michigan... ja, så sto det to hyggelige EF-damer på flyplassen og ventet på meg, og guidet meg videre og fikk fikset et nytt fly til med. Alt er veldig bra lagt opp... OG det er mange tuuuuurer å dra på gjennom året:):):)

more to come...

1 kommentar:

Unknown sa...

Du burde sende linken til bloggen din til EF slik at de kan legge ut den på sidene sine.